Documenta–ügy: az antiszemita BDS–t akarták normalizálni

A kasseli kiállítás igazgatónőjének lemondása után is azt tárgyalja a németországi zsidó közösség, hogyan történhetett meg a botrány, és mi a tanulsága.

A németországi nyilvánosság, ezen belül a zsidó közösség nemcsak a botrány kirobbanásakor, hanem már jóval korábban, januárban értesülhetett arról, hogy a szervezéssel megbízott szélsőséges indonéz művészcsoport milyen műveket szán a patinás kiállításra. Akárcsak arról, hogy izraeli zsidó művészeket idén egyáltalán nem hívtak Kasselbe, csak gázai palesztinokat.

A bomba aztán az érintett „műalkotások” kiállításakor robbant, amikor mindenki számára láthatóvá vált például az izraeli hadsereget a Wehrmachttal azonosító „Guernica Gaza”, vagy a „People’s Justice”, amelyen egy disznóarcú katona látható, aki Dávid-csillaggal díszített sálat és Moszad feliratú sisakot visel.

Az is egyértelművé vált azonban, hogy az indonéz művészek – és a német szervezők, kulturális irányítók egy része – az antiszemita BDS–mozgalom ideológiájának híve, ami nem is csoda: a mozgalomnak nagy a támogatottsága a szélsőbaloldali és a németországi iszlamista közegben.

Josef Schuster, a németországi zsidó hitközség elnöke egyértelműen közölte:

„Sajnos Sajnos a Documentán látható Stürmer–karikatúrák és a kapcsolódó antiszemitizmus botrány csak a jéghegy csúcsa. A BDS-t szándékosan bagatellizálják és legitim tiltakozó mozgalomként tüntetik fel”.

Schuster szerint a német kulturális élet nem értette meg a BDS-kampány valódi természetét, és emlékeztetett, hogy sok művész ellenezte a Bundestag 2019-es döntését, amely a mozgalmat antiszemitának minősítette. Hangsúlyozta, hogy Sabine Schormann lemondásával a probléma még nincs megoldva, a felelős döntéshozóknak kritikus pillantást kéne vetniük a szövetségi kormány által támogatott, finanszírozott többi kulturális intézményre is.

Hasonlóan látja a német kormány antiszemitizmus–megbízottja is: Felix Klein szerint

„most fontos, hogy levonjuk a jövőre nézve szükséges strukturális következményeket. Az antiszemitizmus semmilyen formában nem fogadható el a kulturális életben, függetlenül attól, hogy a művészek honnan származnak” – nyilatkozta.

A Jüdische Rundschau felveti Claudia Roth kulturális államtitkár menesztésének szükségességét is. A zsidó lap szerint ugyanis elsősorban a zöldpárti politikus felel azért, hogy „a zsidó- és Izrael-gyűlölet nyilvánvalóan része az államilag támogatott, ébredő posztkolonialista sületlenségnek a művészetben és a kultúrában.”

A Német–Izraeli Társaság (DIGeV) ugyanakkor Twitter–üzenetében felhívja a figyelmet arra, hogy a kiállításon még mindig láthatók „más, embertelen és antiszemita tartalmak”, így az Izrael-ellenes terrorszervezet, a PFLP bagatellizálása, a japán RAF által Lodban elkövetett mészárlást dicsőítő filmek, és még mindig látható a Guernica Gaza is.