Leállítja a Hitler-címkés borok forgalmazását a Vini Lunardelli pincészet

A Vini Lunardelli pincészet örökösének elege lett abból, hogy folyton magyarázkodnia kell a Sztálint, Francót, Himmlert, vagy Hitlert ábrázoló borospalackjai miatt, ezért úgy döntött, hogy beszünteti az 1995 óta piacon lévő borok forgalmazását, és azokat teljesen új címkével látja el 2023-tól – írja a The Times of Israel. 

A portrék, de különösen Adolf Hitler képmásának felhasználása számos vitát, hivatalos elmarasztalást és negatív nemzetközi médiavisszhangot eredményezett.

Az északkelet-olaszországi Friuli-Venezia Giuliában található pincészet 1995-ben dobta piacra először a diktátorokat és fasiszta személyiségeket ábrázoló ” történelmi” borsorozatát. A cég honlapján jelenleg több mint 37 különböző címkével ellátott termék szerepel, amelyeken tucatnyi náci szlogen olvasható. Például az „Ein Volk, ein Reich, ein Führer!”, „Sieg Heil” vagy a „Der Prosecco Vom Führer”. Egy másik sorozatban Benito Mussolinivel és az olaszországi fasiszta kormánnyal kapcsolatos szimbólumok és szavak szerepelnek.

AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI

A német kormány 1997-ben több panaszt is tett a borok forgalmazása miatt, tíz évre rá pedig pedig az olasz rendőrség palackokat foglalt le, hogy „minimálisra csökkentse a fasiszta propagandát”. Egy hónappal később azonban egy olasz bíró úgy döntött, hogy törvényesen értékesíthetők.

2012-ben egy Olaszországban nyaraló amerikai zsidó házaspár feljelentésére indított nyomozást az olasz ügyészség. A Simon Wiesenthal Központ pedig több alkalommal is elítélte az olasz kormányt, 2013-ban pedig a cég bojkottjára szólított fel. A legutóbbi vita augusztus elején lángolt fel, amikor egy Jesolóban nyaraló turista a Facebookon sokkolónak nevezte a szupermarketek polcain található borok címkéit.

A bejegyzés szerint az eladónő nevetve magyarázta, hogy palackok nagyon népszerűek a német vendégek körében. A turista hihetetlennek tartotta, hogy a borok már évek óta forgalomban vannak.

A borokat a legtöbb európai országban nem lehet értékesíteni, így Németországban és Ausztriában sem, ahol szigorú törvények tiltják a nácizmust éltető termékek vagy emléktárgyak árusítását. Olaszországban azonban a szupermarketekben és az interneten is árusítják őket.

A brit Sunday Times a „Vine Kampf” címet adta az ügyről készült cikkének, míg a Vice World News  interjút készített Andrea Lunardellivel, aki szerint a címkék csupán egy „kedves poént” jelentenek, mivel Hitler köztudottan absztinens volt.

„Aki [a Hitler-bort] megveszi, az gyűjtő, történelemkedvelő, vagy nacionalizmust akar a multik jelenlegi politikája ellen… nem a zsidók ellen” – mondta a borász.

A németországi Zsidó Fórum a Demokráciáért és az Antiszemitizmus Ellen korábban többször megpróbálta elérni, hogy betiltsák a borok értékesítését. „A marketingstratégia tiszteletlen a náci rezsim minden áldozatával és leszármazottjával szemben” – nyilatkozták a Vice World Newsnak.