Viták övezik a Hamász áldozatáról készült díjnyertes fotót

Heves viták kereszttűzébe került az az október 7-én készült fotó, amely első díjat nyert a Missouri School of Journalism Reynolds Journalism Institute által támogatott versenyen. A fényképen a 22 éves német-izraeli tetoválóművész Shani Louk holtteste látható egy Gázába tartó terepjáró platóján, miközben a Hamász egyik terroristája a lány meztelen hátán pihenteti a lábát.

Fotó: Shani Louk/X

A képet az AP szabadúszó munkatársa, Ali Mahmud készítette. A nő apja megvédte a számos kritika által illetett felvételt. Nissim Louk a Ynet izraeli hírportálnak azt mondta, hogy az elmúlt ötven év egyik legfontosabb fotója, és jó, hogy elnyerte a díjat, mivel emberi emlékezetet formáló, a zsidó szenvedést és ellenállóképességet közvetítő alkotások közé tartozik.

„Az erőszakot és halált ábrázoló fotók akkor lehetnek hírértékűek vagy fontosak, ha humanizálják a halottakat, vagy mozgósítják a közvéleményt”

– írta Hen Mazzig, a Tel Aviv Institute vezető munkatársa az X-en közzétett bejegyzésében. Szerinte a nyertes fotó egyiket sem teszi, csak tovább dehumanizálja Shanit, ismételten traumatizálja a családját, és az újságírói semlegesség álcája alatt legitimálja a Hamász akcióit.

Egy 110 ezer aláírásnál járó internetes petíció arra kéri a verseny egyik szponzorát, a Nikont, hogy vonja vissza támogatását. Számos aláíró, egy Izrael-barát jobboldali megfigyelőcsoport és az izraeli kormány azzal vádolt meg néhány fotóst, akik a Hamász terrortámadását dokumentálták a nagy hírügynökségek számára, hogy előzetesen tudtak a támadásról és bűnrészesek voltak benne. A hírügynökségek, köztük az AP és a The New York Times meggondolatlannak nevezték a vádakat.

Az AP szerint az első fotók, amelyeket a támadásról kapott, legalább 45 perccel a támadás kezdete után készültek. A CNN és az AP megszakította a kapcsolatot egy szabadúszóval, aki a támadásról készített fotókat egy október 7. előtt terjesztett fotó miatt, amelyen a Hamász vezetőjével, Yahya Sinwarral pózolt.

„A Hamász-terroristákról készült fotó, amelyen Nissim Louk holttestét egy kisteherautó hátsó ülésén látjuk, valóban felkavaró”

– írta Michelle Frankfurter, a Corcoran School of the Arts and Design tanára, dokumentumfotós. Hozzátette, hogy 1993-ban hasonló felháborodást váltott ki egy fotó, amelyen egy halott amerikai katona meztelen teste voltlátható, amint szomáliaiak tömege vonszolta végig Mogadishu utcáin. A fotó Pulitzer-díjat nyert, és az amerikai szomáliai szerepvállalás végének kezdetét jelentette.

A Louk holttestéről készült fotó, amelyet az AP szabadúszó munkatársa, Ali Mahmud készített, szintén komoly célt szolgál – folytatta.

„Ez döntő fontosságú vizuális tanúságtétel a Hamász által elkövetett atrocitásokról. Mi a fotós szerepe, ha nem az, hogy tanúságot tegyen?”.