Antiszemiták „művészi szabadsága”: Roger Waters mégis felléphet Frankfurtban
A bíróság elismerte, hogy a zenész nemzetiszocialista szimbolikát használ koncertjein, de úgy vélte, ennek megítélése nem az ő hatásköre.
Sikerrel perelt a Pink Floyd társalapítója azért, hogy május végén mégis felléphessen Frankfurt am Mainban: a Jüdische Allgemeine beszámolója szerint a közigazgatási bíróság első fokon hatálytalanította a városi önkormányzat és Hessen tartomány döntését a koncert lefújásáról.
A városban előtte zsidó szervezetek és más civilek széleskörű összefogása elérte, hogy Roger Waters ne tarthassa meg „This is not a drill” turnéjának koncertjét a városi tulajdonú Festhalléban. A szervezők tudomására jutott ugyanis, hogy a zenész Izrael-gyűlöletével és a zsidó állam bojkottjával való azonosulást célzó rendezvénynek szánja a fellépést.
Az antiszemita és Izrael–gyűlölő nyilatkozatairól elhíresült zenész koncertjét már a helyszíne miatt is elfogadhatatlannak tartották a civilek: a bíróság is előhozta, hogy az 1938-as „kristályéjszaka” során több mint 3000 zsidó férfit tartottak ott fogva, bántalmaztak, végül deportáltak.
Ezzel együtt a bíróság a „művészet szabadságára” is hivatkozott döntésében. A koncert szerinte nem sértené a Festhalléban bántalmazott zsidók emberi méltóságát, ahogy a Németországban élő zsidók jogainak súlyos sérelmét sem lehet kétséget kizáróan megállapítani.
A döntés azért is meghökkentő, mert a frankfurti bíróság elismerte, hogy Waters „a nemzetiszocialista uralom által inspirált szimbolikát” használ színpadi show-ja keretében. A színpadi műsor ezért – különösen a Festhalle történelmi hátterét tekintve – „különösen ízléstelennek” tekinthető. „Ennek megítélése azonban nem a bíróság feladata” – jelentette ki a bíróság szóvivője.
A bíróság „az egyetlen döntő tényezőnek” azt tartotta, hogy Waters előadása nem dicsőíti vagy relativizálja a náci atrocitásokat, illetve hogy nem azonosul a nemzetiszocialista faji ideológiával. „Továbbá nincs bizonyítékunk arra, hogy Rogers propagandisztikus anyagokat használna a műsorában” – mondta a szóvivő.
Roger Waters koncerteinek visszatérő eleme volt mindezidáig egy Dávid–csillagot (és közvetlenül mellette: egy dollárjelet), valamint más vallások jelképeit viselő disznó alakú léggömb feleresztése.
A jelek szerint erről időközben letett: a hvg.hu tudósítása szerint a minap Budapesten „az öt évvel ezelőtti koncerthez képest a vallási jelképek lekerültek az MVM Dome légterében úsztatott disznóról, és – ha már Waters politikai botrányait a emlegettük – a zsidóságról is csak akkor esett szó, amikor a vetítővásznon különféle hatalmak és rendszerek által meggyilkolt emberekről beszéltek – indiánokról, feketékről, romákról, zsidókról, palesztinokról, és így tovább.”
A bíróság ítélete nemcsak meghökkentő, de kifejezetten cinikus is: a nemzetiszocialista szimbolika használata egyértelmű, milyen attitüdre utal. A művészet szabadsága természetesen fontos egy szabad társadalomban, de erre hivatkozni, és közben figyelmen kívül hagyni Waters évek óta tartó Izrael–ellenes, zsidógyűlölő agitációját több mint különös.
Arról már nem is szólva, hogy a német rendőrség nemigen avatkozik be akkor sem, ha militáns palesztinbarát tüntetők évről évre nyíltan zsidógyűlölő szlogenekkel tüntetnek az utcákon, idén például azt kiabálva, hogy „Halál a zsidókra, halál Izraelre!”. Nyilván ez is a szólásszabadság része.