Antiszemita klisék a New York Timesban

Sajátos módon magyarázza a vezető liberális napilap, miért változtatta meg álláspontját egy baloldali kongresszusi képviselőnő az izraeli Vaskupola-rendszer támogatásáról.

 

A The New York Times kongresszusról tudósító riportere, Catie Edmondson szerint a Demokrata Pártban “befolyással rendelkezők” és “befolyásos rabbik” nyomást gyakoroltak a képviselőkre, hogy elveik ellenében döntsenek. Edmondson ezt az állítást egy múlt heti cikkében tette közzé, amikor a Kongresszus az izraeli Vaskupola rakétavédelmi rendszer finanszírozásáról szavazott.

Miután az ominózus bekezdésről készült képernyőfotó elterjedt a közösségi médiában, a New York Times kommentár nélkül eltávolította a befolyásos és manipuláló rabbikról szóló szavakat az online cikkből; másnap azonban a lap nyomtatott kiadásában szerepeltek – írja az ügyről az Izraellel és antiszemitizmussal foglalkozó Mena Watch osztrák think tank.

Edmondson és a lap ezzel a néhány szóval számos antiszemita klisét közvetít: a zsidó hatalomról, a zsidókról, akik csak a saját előnyeiket keresik, a zsidókról, akik a színfalak mögött mozgatják a szálakat, a zsidókról, akik a parlamentet irányítják, és a zsidókról, mint a Sátán népéről, akik le akarják téríteni az embereket az erény útjáról.

Az újságíró cikkének apropója az volt, hogy a demokrata párt radikális balszárnyához (“Squad”) tartozó ismert képviselőnő, Alexandria Ocasio-Cortez képviselőnő meglepő módon megváltoztatta álláspontját a szavazáskor. Mivel a büdzséről szóló első szavazáson a Squad nemet mondott az egymilliárd dolláros támogatásra, a demokraták külön megszavaztatták a Vaskupola finanszírozását, ami így, a republikánus szavazatokkal már sikerült.

Ocasio-Cortez előtte utolsó pillanatban úgy döntött: “nem” helyett csak tartózkodik. Valószínűleg azért, mert jövőre New York-ban indulni akar Chuck Schumer demokrata szenátor ellen, márpedig ott a pártban különösen erős az Izrael-pártiság. A szavazás eredményének ismertetése előtt könnyekben tört ki és hosszasan magyarázkodott. A New York Times ezt így értelmezte: “A kép megmutatta, mennyire fájdalmas volt a szavazás még a szókimondó progresszívek számára is, akik elveik és a pártjukban még mindig erős Izrael-párti hangok, például befolyásos lobbisták és rabbik között vergődtek.”

A vezető liberális amerikai napilap történetében nem ez volt az első antiszemita botrány. Mint arról beszámoltunk, a lap például május 28-án fő helyen, “Csak gyerekek voltak” címmel közölte 64, többségében palesztin kisgyerek fotóját, akik állítólag a Hamásznak Gázában visszavágó izraeli légicsapások áldozatai. “A zsidók megvádolása nemzsidó gyermekek meggyilkolásával klasszikus antiszemita vád” – írta akkor az Algemeiner c. lap. Az ügy hatására a Rágalmazásellenes Liga (ADL) országos igazgatója, Abraham Foxman nyilvánosan lemondta a lap előfizetését, mint tweetjében közölte: “A vérvád a mai címlapon Izrael és a zsidó nép ellen – ebből elég volt.”

Foxman nemcsak a botrányos címlap miatt mondta le előfizetését, hanem amiatt is, hogy a lap teljesen Izrael-ellenesen számolt be a gázai háborúról. Visszatérő eleme volt például a beszámolóknak, hogy Izrael a felelős a gázai civil áldozatok magas számáért. Feltűnő volt az is, hogy a lap egyszerűen nem vett tudomást az ADL áprilisi jelentéséről, amely szerint tavaly történelmi csúcson volt az amerikai antiszemita atrocitások száma. A lap az idei antiszemita atrocitásokról is alig számolt be.

2019 áprilisában nagy vihart kavart az a karikatúra, amit a lap véleményrovata közölt: a rajzon egy nyilvánvalóan vak, ugyanakkor kipát viselő Donald Trump látható, aki egy Benjamin Netanjahu-fejű, Dávid-csillagos vakvezető tacskót visz pórázon. A lap előbb megelégedett annak közlésével, hogy “a kép sértő, közlése egy hibás döntésünk eredménye”, de nem kért bocsánatot, nem sokkal később jobb belátásra tért, új szerkesztőségi cikkben kért bocsánatot, és megkövette azokat, akiket megsértett.