Újabb antiszemita botrány a The New York Timesnál

Az ADL vezetője a botrányos címlap és a tendenciózus beszámolók miatt lemondta a lap előfizetését. Nem ez az első ilyen eset a lap történetében.

Két nappal azután, hogy óvott az antiszemita fenyegetések és erőszak elszabadulásától, Amerika vezető balliberális napilapja maga is olyat közölt címlapján, ami hozzájárulhat az antiszemita indulatok fokozásához. A The New York Times ugyanis május 28-án fő helyen, “Csak gyerekek voltak” címmel közölte 64, többségében palesztin kisgyerek fotóját, akik állítólag a Hamásznak Gázában visszavágó izraeli légicsapások áldozatai.

Az ügy hatására a Rágalmazásellenes Liga (ADL) országos igazgatója, Abraham Foxman, aki eddig hűen követte és kiszolgálta az újság Izraellel kapcsolatos véleményalkotását, most nyilvánosan lemondta a lap előfizetését. Mint tweetjében közölte: “Lemondom a NYTimes előfizetésemet. Amerikában, a NYTimes-on nőttem fel. Rendszeresen továbbadtam a lapot az osztálytársaimnak. Állampolgári öntudatot, demokráciát tanultam a lapból 65 évig, de elég volt. A vérvád a mai címlapon Izrael és a zsidó nép ellen – ebből elég volt.”

A zsidók megvádolása nemzsidó gyermekek meggyilkolásával klasszikus antiszemita vád – emlékeztet az Algemeiner. Még a lap saját rovatvezetője, Bret Stephens is azt írta nemrégiben: “Az Izrael ellen felhozott vádak – a palesztin földek ‘ellopása’, a palesztin civilek, különösen a gyerekek elleni agresszió – nagyon emlékeztetnek engem a zsidó kapzsiságról és vérszomjról terjesztett ősi rágalmakra.”

Az Elder of Zyon blog szerint “Izraelnek ez a groteszk démonizálása példa nélküli”: minden gyerek halála tragikus, de a NYT számára csak az ér meg címlapot, ha Izraelt lehet vele megvádolni. Afganisztánban, Szíriában is halnak meg gyerekek az összecsapásokban, egyiküket sem rakják a lap címoldalára – állapítja meg a blog.

Foxman azonban nemcsak a botrányos címlap miatt mondta le előfizetését, hanem amiatt is, hogy a lap teljesen Izrael-ellenesen számolt be a gázai háborúról. Neves amerikai és izraeli zsidó vezetők “szégyentelennek”, “előítéletesnek”, “propaganda dezinformációnak” nevezték a lap tudósításait. Visszatérő eleme volt például a beszámolóknak, hogy Izrael a felelős a gázai civil áldozatok magas számáért, meg az, hogy az izraeli “megszállás” az oka annak, hogy Irán segítségével egy terrorszervezet rakétázza Izraelt egy olyan területről, ahonnan az 2005-ben egyoldalúan kivonult.

A neves amerikai lap történetében nem ez az első Izrael-ellenes, antiszemita botrány. Mint arról nem rég mi is beszámoltunk, a lap nagy teret szentelt a Human Rights Watch (HRW) azon jelentésének, mely szerint Izrael apartheid frendszert tart fent, elnyomva a palesztinokat Izraelben, Ciszjordániában és Gázában, alig vett tudomást arról, hogy 2020-as adatok szerint történelmi csúcson van az amerikai antiszemita atrocitások száma.

2019 áprilisában pedig nagy vihart kavart az a karikatúra, amit a The New York Times véleményrovata közölt: a rajzon egy nyilvánvalóan vak, ugyanakkor kipát viselő Donald Trump látható, aki egy Benjamin Netanjahu-fejű, Dávid-csillagos vakvezető tacskót visz pórázon. A lap előbb megelégedett annak közlésével, hogy “a kép sértő, közlése egy hibás döntésünk eredménye”, de nem kért bocsánatot, nem sokkal később jobb belátásra tért, új szerkesztőségi cikkben kért bocsánatot, és megkövette azokat, akiket megsértett.

Néhány hónapra rá derült ki, hogy a lap egyik politikai szerkesztője, Tom Wright-Piersanti rendszeresen posztolt zsidóellenes tweeteket, mielőtt a laphoz került. A Wikipedia szócikke szerint a Times átgondolta a szerző jövőjét, majd úgy döntött, maradhat a lapnál.