Spotify, YouTube: náci eszméket terjesztő algoritmusok

Egy német antináci szervezet megpróbálja felvenni a harcot az ellen, hogy az online platformok kéretlenül szélsőjobboldali zenekarokat ajánljon fel nekünk.

Az olyan platformokon, mint a Spotify, a YouTube, a Deezer vagy a Soundcloud, algoritmusok biztosítják, hogy a felhasználók a nekik tetsző zenét hallják. Ennek a jó szándékú szolgáltatásnak azonban van egy hátulütője: e platformok algoritmusai aktívan terjesztik a fasiszta eszméket – írja a Laut gegen Nazis (Hangosan a nácik ellen) német szervezet honlapja (közleményüket angol nyelven az MTI is közölte).

Ha az ember egyszer meghallgat egyet a sok szélsőjobboldali zenekar közül, egyre több és több fasiszta zenét ajánlanak fel a szolgáltatók, pl. az olyan zenekarokat, mint az Übermensch, a Feindnah, a Faust, az Exzess vagy a Green Arrows. Ez ördögi kör, amelyet a német egyesület most a „Hetzjaeger” (heccvadász) nevű álzenekarral próbál megtörni, hogy bebizonyítsa: a platformok nem tehetetlenek a szésőjobboldali zenekarokkal szemben.

Az egyesület úgy manipulálta ezeket az algoritmusokat, hogy azok a szélsőjobbos zenekarok ellen dolgozzanak – írják közleményükben. Ehhez létrehozták a náci álzenekart, a „Kameraden” (bajtársak) című debütáló számmal. Kezdetben csak egy előzetest tettek közzé. Egy hónappal később, amikor a teljes dal és klip megjelent, a 2. versszak után világossá vált: ez a zenakar azt tűzte ki célul, hogy véget vessen a streaming platformokon a neonáci zenéknek.

A dalt és magát a zenekart is úgy tervezték, hogy tökéletesen kiszolgálja az algoritmusok paramétereit – írja az egyesület. Az algoritmusok az alapján ajánlanak zenekarokat, hogy mennyire hasonlítanak a hallgatók kedvenc előadóihoz. A hangzás és a dalszövegek mellett a vizuális elemek, a felhasználói viselkedés, valamint a közösségi médiában található linkek és említések is fontosak.

A „Hetzjaeger” mindegyiket eltalálta, még a nagy neonáci csoportokba is beszivárgott a Telegramon, hogy megszerezze a támogatásukat. A zenekart állítólag gyorsan befogadták a neonáci közegben, a hangminta egy hónapon belül olyan jól betanította az algoritmusokat, hogy az előzetes több mint 120 ezer szélsőjobboldali embernek ajánlotta a zenét Németországban és világszerte.

A BBC 2020 otóberében számolt be arról, hogy a Spotify, az Apple Music, a YouTube Music és a Deezer a vizsgálatuk nyomán eltávolított a szolgáltatásaiból rasszista, antiszemita, homofób és a fehér felsőbbrendűséghez kapcsolódó tartalmakat. A BBC által feltárt példák között voltak az „árja nemzeteket” dicsőítő dalok (a nácik tan szerint az árják az uralkodó faj), és olyan számok, amelyek antiszemita sztereotípiákat és nyelvezetet használtak, sőt volt, amelyik még a holokausztot is ünnepelte. A Spotify–on megtalálható volt több „nemzetiszocialista black metal” műfajú lejátszási lista is.