Köves Slomó: Ami Ukrajnában történik az borzasztó – de nem a Holokauszt

Korábban beszámoltunk róla, hogy több izraeli törvényhozó is kiakadt Volodimir Zelenszkij ukrán elnökre, amiért a Knesszet tagjai előtt tartott beszédében párhuzamot vont a holokauszt és Oroszország ukrajnai inváziója között.

„A háború mindig szörnyű dolog… de minden összehasonlítás egy szabályos háború – bármilyen nehéz is – és a zsidók millióinak gázkamrákban történő elpusztítása között a végső megoldás keretében a történelem teljes elferdítése”

— fakadt ki az egyik likudos képviselő.

Vasárnap a budapesti Duna-parti cipőket ábrázoló holokauszt-emlékműnél ukrán demonstrációt tartottak, ahol a Mariupolban meggyilkoltak emléke előtti tisztelgésből helyeztek el cipőket a résztvevők. Erre reagálva Yacov Hadas-Handelsman, Izrael Állam Magyarországra delegált nagykövete közleményt adott ki, melyben leszögezte, hogy

Minden összehasonlítás lekicsinyli a holokausztot, és hatással van a háború ártatlan ukrán áldozatainak szenvedésére is.

Erről beszélgetett Fiala János Köves Slomóval, az EMIH  vezető rabbijával a Keljfeljancsi kedd reggeli adásában a 168.hu beszámolója szerint.

Köves Slomó – aki jelenleg Izraelben tartózkodik – elmondta:

távol kell tartani a választások kontextusától mind a holokauszt, mind az orosz-ukrán háború témáját.

Elmondta:

„ami Ukrajnában történik, az borzasztó, vérlázító, szinte felfoghatatlan, hogy ez hogyan történhet meg napjainkban. Minden civil áldozat szenvedése borzasztó és elítélendő, ugyanakkor pont emiatt fontos, hogy a szenvedéseket ne hasonlítsuk össze, és az egyes emberek szintjén ne állítsunk valamilyen prioritási listát.”

Mint mondta,

a holokauszt, vagyis a zsidókkal szembeni népirtás arról szólt, hogy a zsidó származású embereket függetlenül állampolgárságuktól, vallásuktól, lakhelyüktől és politikai meggyőződésüktől előre kitervelt módon el akarták pusztítani.

Ehhez a náci Németország haláltáborokat hozott létre, ahova napi több tízezer embert szállítottak. Szerinte ez egy olyan téma, amely napjainkból nézve nem kérdés, hogy úgynevezett „erkölcsi igen-nem” terület, és ezzel szemben bármilyen eszközzel fel kell lépni.

forrás