Az oktatásba fektetett munka megtérül

 A TEV egy éve középiskolások számára indított oktatási programot. A tapasztalatokról Lefkovics Zsófiát, az alapítvány oktatási szakértőjét kérdeztük.

oktatás foto

Milyen céllal indult a program?

Fő célunk a megelőzés. Szeretnénk az antiszemitizmus kifejlődését megállítani, az előítéletes gondolkodást csírájában elfojtani ott, ahol ez elkezdhet kialakulni. Rendkívül fontos az ismeretterjesztés, ezáltal győzhető le az ismeretlentől való félelem.

Melyik korosztály a program célközönsége?

Elsősorban a 16-18 év közöttiek. De voltunk már kisebbeknél is, célunk, hogy minél korábban el tudjuk kezdeni az oktatást. A jövőben szeretnénk megszólítani az általános iskola nyolcadik osztályában tanulókat is, ehhez úgy alakítjuk át a programot, hogy az számukra is megfelelő legyen.

Kik és milyen témákban tartanak órákat a diákoknak?

Négy fő programunk van. A zsidóság mindennapjairól Köves Slomó rabbi tart órákat, a gyűlöletcselekmények elleni küzdelemről pedig Pásztor Tibor, a TEV monitoring-vezetője. Interaktív foglalkozásokat szervezünk a Political Capital Intézet munkatársaival a gyűlöletbeszéddel szembeni érvelési technikákról. Szegedi Csanád szintén a program munkatársa, aki a szélsőjobboldal fiatalok behálózását célzó módszereiről szokott beszélni az iskolásoknak.

Milyen órák keretein belül zajlanak ezek a programok?

Változó, de főként osztályfőnöki, történelem- és etika órákon. Áprilisban több alkalommal is előfordult, hogy az iskolák által szervezett Holokauszt Emléknapra hívtak bennünket, illetve iskolai tematikus napon is jártunk már.

Az eddigi tapasztalatok alapján mennyire tájékozottak a középiskolások a kijelölt témákban?

Nagyon vegyesek a tapasztalataink. Magyarország egyik élenjáró intézményében, szinte minden kérdésünkre tudták a választ és nagyon tájékozottak voltak. De arra is akadt példa, hogy a diákok elmondása szerint még sosem találkoztak zsidó származású személlyel és nagyon kevés háttérismerettel rendelkeztek. Ezek a helyzetek nyilván kihívások elé állítanak, de valójában az előítéletes gondolkodás jelenti a legnagyobb kihívást – ugyanis nemcsak a tájékozottság mértékétől függ, hogy valaki hogyan gondolkodik.

A vidéki iskolákra is kiterjed a program?

A jövőben mindenképp szeretnénk országszerte több helyre is ellátogatni. Eddig olyan nagy volt az érdeklődés Budapesten, hogy csak egy vidéki iskolába jutottunk el.

Hogyan kerülnek kapcsolatba az intézményekkel; az alapítvány keresi fel az iskolákat vagy ők jelentkeznek?

Túlnyomórészt mi keressük fel az intézményeket, de nagy örömmel várjuk a jelentkezéseket is. Egy alkalommal például azért léptek velünk kapcsolatba, mert egy fiatal Szálasi Ferencet ábrázoló pólóban járt iskolába. Elmentünk az intézménybe, ahol hat osztály számára is tarthattunk órákat. Kezdetben sok diák próbált kötekedni, de az órák végére rendszerint megváltozott a hozzáállásuk és sokan kérdezgetni kezdtek. Ha egy osztályban sikerül elérni, hogy csak egy gyerek is kicsit másképp gondolkozzon, akkor már megérte a befektetett munka. De a tapasztalatok azt bizonyítják, hogy nem csak egy gyerek gondolkodik másképp az órák után.

A tanórákon túl van rá lehetőség, hogy az érdeklődő diákok kapcsolatban maradjanak az alapítvánnyal?

Igen, létezik egy önkéntes programunk is. A középiskolákban tanulóknak kötelező teljesíteniük egy 50 órás szakmai önkéntes programot, melyet nálunk is elvégezhetnek. Ha eljönnek hozzánk, személyre szabott feladatokkal várjuk őket az alapítványnál.

Milyen feladataik vannak a közeljövőben?

Ebben a félévben eddig közel 670 diákkal kerültünk kapcsolatba, és még három iskolában várnak arra, hogy a tanév végéig ellátogassunk hozzájuk. Már többen is jelezték, hogy szívesen látnak minket szeptemberben, valamint továbbra is várjuk a jelentkezőket.

Horváth Ivett

——————————————————————————————————————–

 

A középiskoláknak szánt oktatási programokról az alábbi elérhetőségeken kapható részletes felvilágosítás:

Telefon: +36 1 2675754

Email: zsofi.lefkovics@tev.hu

A cikk az Egység XXVI. évfolyamának 85. számában jelent meg