Az EU finanszírozta az antiszemita palesztin tankönyveket
A Palesztin Hatóság iskoláiban használatos tankönyvek a terrorizmust dicsőítik, és Izrael-ellenes, antiszemita sztereotípiákat közvetítenek.
Elkészülte után csak több hónappal tette közzé az Európai Unió azt a 200 oldalas jelentést, amely Federica Mogherini, az unió korábbi külügyi és biztonságpolitikai főképviselője megbízásából vizsgálta meg a Palesztin Hatóság (PA) területén használt tankönyveket. A dokumentum 156 tankönyvet és 16 tantervet elemez, amelyeket a PA iskoláiban 2017 és 2019 között használtak.
A februárban elkészült jelentés több tucat példát tartalmaz erőszakra való felhívásra, valamint Izrael és a zsidók démonizálására. A jelentés szerint a tankönyvek „ambivalens – néha ellenséges – hozzáállást mutatnak a zsidókkal és a zsidó népnek tulajdonított tulajdonságokkal kapcsolatban… A negatív attribúciók gyakori használata… a zsidóellenes előítéletek tudatos fenntartására utal, különösen, ha az aktuális politikai kontextusba ágyazódik”.
A vallási tudományok egyik tankönyvében található például az a feladat, amely arra kéri a diákokat: vitassák meg a „zsidók ismételt kísérleteit Mohamed próféta megölésére”, és felteszi a kérdést, kik „az iszlám egyéb ellenségei”? Egy másik könyv azt az esetet, hogy Mohamed nagynénje egyszer agyonütött egy zsidót, a palesztin nőknek a „zsidó cionista megszállással” szembeni ellenállásához köti. Az „ellenállás” fogalma és a terror dicsőítése amúgy is visszatérő téma a vizsgált tankönyvekben, akárcsak a palesztinok „forradalom általi felszabadítására” való felhívás.
Ráadásul a legtöbb tankönyv térképei eltörölték Izrael államot, a Jordán folyó és a Földközi-tenger közötti területet „Palesztinaként” ábrázolják, a zsidó államra a „cionista megszállás” kifejezéssel hivatkoznak.
A jelentést valamiért hosszú hónapokra eldugták a nyilvánosság elől, különösen német politikusok sürgették annak nyilvánosságra hozatalát. Az egyértelmű és magukért beszélő tények fölött szemet hunyva a jelentés így fogalmaz: a tankönyvek „megfelelnek az EU szabályozásának”, bár „az izraeli-palesztin konfliktuson belül az ellenállás narratíváját fejezik ki és az Izraellel való szembenállást.” A vihar nyomán az Európai Bizottság végül közölte, komolyan veszik a jelentést és megfelelően járnak majd el a kérdésben, hogy „a palesztin oktatási anyagok teljes összhangba kerüljenek az UNESCO elvárásaival.”
A dokumentumból nemrég részleteket kiszivárogtató Bild c. lap megállapította: „A jelentésből egy világos: a palesztin gyermekeket az iskolákban antiszemita agitációval és erőszakra történő uszítással nevelik – és mindezt EU pénzből!”
Az ügy akkora vihart kavart, hogy 22 EP-képviselő követelte Ursula von der Leyen bizottsági elnöktől, tartsa vissza a PA segélyezését a könyvek miatt, amelyek „antiszemitizmust, uszítást, valamint az erőszak és a terrorizmus dicsőítését hirdetik (…), sértik az EU alapvető értékeit és azt a kinyilvánított célunkat, hogy segítsük a béke és a kétállami megoldás előmozdítását”.
Az Európai Parlament (EP) is elfogadott egy határozatot április 28-án, amely „aggodalmát fejezte ki az agitáció és erőszak hirdetése miatt, ami az UNRWA palesztin tankönyveiben megjelenik, s amiből az 1947-48 évi Függetlenségi Háború palesztin menekültjeinek leszármazottai tanulnak. A Parlament továbbá követelte, hogy a tankönyvek az ENSZ szellemével álljanak összhangban, és ne szítsák a gyűlöletet.”
Az UNRWA az ENSZ kizárólag palesztin menekültekkel foglalkozó szervezete, a tankönyvek költségvetését azonban az unió is állja: Brüsszel közvetlenül finanszírozza a tanárok és a tankönyvek íróinak fizetését.
A Palesztin Hatóság felháborodottan reagált a vizsgálatra és sajtóközleményben ítélte el azt, hogy „támadják és rágalmazzák a hivatalos palesztin tananyagot”, valamint kinyilvánította, hogy „a oktatási minisztérium továbbra is eltökélt marad és a civil szervezetek, valamint a palesztin emberek minden áron megvédik a nemzeti tantervüket.”