Az EU finanszírozta az antiszemita palesztin tankönyveket

A Palesztin Hatóság iskoláiban használatos tankönyvek a terrorizmust dicsőítik, és Izrael-ellenes, antiszemita sztereotípiákat közvetítenek.

Elkészülte után csak több hónappal tette közzé az Európai Unió azt a 200 oldalas jelentést, amely Federica Mogherini, az unió korábbi külügyi és biztonságpolitikai főképviselője megbízásából vizsgálta meg a Palesztin Hatóság (PA) területén használt tankönyveket. A dokumentum 156 tankönyvet és 16 tantervet elemez, amelyeket a PA iskoláiban 2017 és 2019 között használtak.

A februárban elkészült jelentés több tucat példát tartalmaz erőszakra való felhívásra, valamint Izrael és a zsidók démonizálására. A jelentés szerint a tankönyvek “ambivalens – néha ellenséges – hozzáállást mutatnak a zsidókkal és a zsidó népnek tulajdonított tulajdonságokkal kapcsolatban… A negatív attribúciók gyakori használata… a zsidóellenes előítéletek tudatos fenntartására utal, különösen, ha az aktuális politikai kontextusba ágyazódik”.

A vallási tudományok egyik tankönyvében található például az a feladat, amely arra kéri a diákokat: vitassák meg a “zsidók ismételt kísérleteit Mohamed próféta megölésére”, és felteszi a kérdést, kik “az iszlám egyéb ellenségei”? Egy másik könyv azt az esetet, hogy Mohamed nagynénje egyszer agyonütött egy zsidót, a palesztin nőknek a “zsidó cionista megszállással” szembeni ellenállásához köti. Az “ellenállás” fogalma és a terror dicsőítése amúgy is visszatérő téma a vizsgált tankönyvekben, akárcsak a palesztinok “forradalom általi felszabadítására” való felhívás.

Ráadásul a legtöbb tankönyv térképei eltörölték Izrael államot, a Jordán folyó és a Földközi-tenger közötti területet “Palesztinaként” ábrázolják, a zsidó államra a “cionista megszállás” kifejezéssel hivatkoznak.

A jelentést valamiért hosszú hónapokra eldugták a nyilvánosság elől, különösen német politikusok sürgették annak nyilvánosságra hozatalát. Az egyértelmű és magukért beszélő tények fölött szemet hunyva a jelentés így fogalmaz: a tankönyvek “megfelelnek az EU szabályozásának”, bár “az izraeli-palesztin konfliktuson belül az ellenállás narratíváját fejezik ki és az Izraellel való szembenállást.” A vihar nyomán az Európai Bizottság végül közölte, komolyan veszik a jelentést és megfelelően járnak majd el a kérdésben, hogy “a palesztin oktatási anyagok teljes összhangba kerüljenek az UNESCO elvárásaival.”

A dokumentumból nemrég részleteket kiszivárogtató Bild c. lap megállapította: “A jelentésből egy világos: a palesztin gyermekeket az iskolákban antiszemita agitációval és erőszakra történő uszítással nevelik – és mindezt EU pénzből!”

Az ügy akkora vihart kavart, hogy 22 EP-képviselő követelte Ursula von der Leyen bizottsági elnöktől, tartsa vissza a PA segélyezését a könyvek miatt, amelyek “antiszemitizmust, uszítást, valamint az erőszak és a terrorizmus dicsőítését hirdetik (…), sértik az EU alapvető értékeit és azt a kinyilvánított célunkat, hogy segítsük a béke és a kétállami megoldás előmozdítását”.

Az Európai Parlament (EP) is elfogadott egy határozatot április 28-án, amely “aggodalmát fejezte ki az agitáció és erőszak hirdetése miatt, ami az UNRWA palesztin tankönyveiben megjelenik, s amiből az 1947-48 évi Függetlenségi Háború palesztin menekültjeinek leszármazottai tanulnak. A Parlament továbbá követelte, hogy a tankönyvek az ENSZ szellemével álljanak összhangban, és ne szítsák a gyűlöletet.”

Az UNRWA az ENSZ kizárólag palesztin menekültekkel foglalkozó szervezete, a tankönyvek költségvetését azonban az unió is állja: Brüsszel közvetlenül finanszírozza a tanárok és a tankönyvek íróinak fizetését.

A Palesztin Hatóság felháborodottan reagált a vizsgálatra és sajtóközleményben ítélte el azt, hogy “támadják és rágalmazzák a hivatalos palesztin tananyagot”, valamint kinyilvánította, hogy “a oktatási minisztérium továbbra is eltökélt marad és a civil szervezetek, valamint a palesztin emberek minden áron megvédik a nemzeti tantervüket.”