Antiszemitizmusa miatt megvonnák az Adorno-díjat Judith Butlertől
Az ismert amerikai feminista zsidóellenessége, Izrael-gyűlölete és a Hamász mentegetése miatt vált sokak szerint méltatlanná Frankfurt város 2012-ben odaítélt magas rangú elismerésére.
Uwe Becker, Hessen tartomány antiszemitizmusért felelős biztosa is csatlakozott azokhoz a felhívásokhoz, amelyek azt követelik: vonják vissza Judith Butler amerikai filozófus Frankfurt város által odaítélt Adorno-díját. Ezt korábban a hesseni Zsidó Diákszövetség és több zsidó kötéleti személyiség is követelte. Becker és az egyesület is antiszemitizmussal, Izrael-ellenességgel és a Hamász terrorizmusának mentegetésével vádolja Butlert.
Becker nyilatkozatában élesen bírálta az ismert feminista filozófust, amiért
„éveken át baloldali társadalmi mozgalomként bagatellizálta a Hamász és a Hezbollah terrorszervezeteket, és ezzel dicsőítette terrorjukat”.
Mint mondta, a filozófusnak és gender-teoretikusnak ezért soha nem lett volna szabad megkapnia az Adorno-díjat. Frankfurt háromévente adja át a magas rangú elismerést a filozófia, a zene, a színház és a film terén elért kiemelkedő teljesítményekért. Butler 2012-ben kapta meg a díjat.
Az egyébként zsidó származású Judith Butler még súlyosbította is antiszemitizmusát azzal, hogy a Hamász október 7-i, Izrael elleni támadását a zsidó állam állítólagos „koloniális háborúja” elleni „fegyveres ellenállásként” igazolta.
Becker elmondta:
„Mivel a soá óta zsidók ellen elkövetett legsúlyosabb tömeggyilkosság után is folytatja uszítását, most egyértelmű jelzésre van szükség. Az Izrael elleni gyűlölete és agitációja tűrhetetlen, és nem egyeztethető össze egy ilyen díjjal.”
Az antiszemitizmusért felelős biztos szerint Butler példa arra, hogy „túl sokan vannak a művészetben és a kultúrában, akik nyíltan kiélik Izrael-gyűlöletüket.”
A Berkeley Egyetemen tanító radikális filozófusnő – aki arról a nézetéről híresült el, hogy biológiai nemek valójában nem is léteznek, és a gender kizárólag társadalmi konstrukció – azzal védekezett, hogy a nézeteit és a kijelentéseit a kritikusok „szelektíven és rövidítve” mutatták be.
Butler most azt mondja, ellenzi az október 7. óta történt szexuális erőszakot és gyilkosságokat, beleértve a Hamász kegyetlen tetteit is, amelyeket „egyértelműen elítélt és továbbra is elítél.
” Az elmúlt évtizedekben végzett munkája során „a gyászolható dolgok egyensúlya” mellett kötelezte el magát, ez azt jelenti, hogy minden emberi életet egyenlőnek kell tekinteni
– jelentette ki.
Egy néhány héttel ezelőtti rendezvényen azonban nem úgy tűnt, hogy ellenzi a Hamász október 7-i támadását és pogromját. Egy baloldali csoportok által szervezett párizsi vitaesten közölte, hogy a mészárlás
a „fegyveres ellenállás” aktusa volt egy „erőszakos államapparátussal” szemben. Butler a rendezvényen kifejezetten tagadta, hogy a zsidó civilek kegyetlen meggyilkolása antiszemita terrorizmus, vagy egyáltalán terrorizmus lett volna: „Ez nem terrortámadás, nem antiszemita támadás, ez egy izraeliek elleni támadás volt.”
Bár úgy fogalmazott, hogy „nem szeretem ezt a támadást”, azonnal relativizálta is a történteket:
„Lehetsz a fegyveres ellenállás mellett vagy ellen (…), lehetsz a Hamász mellett vagy ellen, de legalább nevezzük fegyveres ellenállásnak. Aztán vitatkozhatunk azon, hogy szerintünk helyes-e vagy sem, hogy helyesen cselekedtek-e, hogy ez volt-e a helyes stratégia.”
Ez nehezen értelmezhető másképp, mint a terror igazolásaként.
Judith Butler Adorno-díja már odaítélésekor, 2012-ben felzúdulást váltott ki. A németországi Zsidók Központi tTanácsa, de publicisták is emlékeztettek arra, hogy Butler Izrael szélsőséges kritikusa, aki még az antiszemita BDS bojkottmozgalmat is támogatja. Egy 2006-os berkeley-i nyilvános vitán azt is mondta, hogy a Hamász és a Hezbollah „progresszív” mozgalmak és „a globális baloldal részei”.