Antiszemita nyilatkozat az antiszemitizmusról
Az izraeli BESA Központ elemzője szerint az elhíresült Jeruzsálemi Nyilatkozat csak eszköznek használja az antiszemitizmus elleni harcot Izrael lejáratására.
Az idén márciusban elfogadott, úgynevezett Jeruzsálemi Nyilatkozat az Antiszemitizmusról (JDA) valódi célja az, hogy az antiszemitizmus elleni küzdelmet fegyverként használja Izrael becsmérlésére – állítja az izraeli Begin-Sadat Center for Strategic Studies biztonságpolitikai intézet elemzője. Dr. Dana Barnett szerint a dokumentum valójában „tisztázni” akarta az IHRA antiszemitizmus-definícióját, amely szerintük nem eléggé engedékeny a palesztinokkal szemben.
Mint arról a TEV is beszámolt, a több, mint 200 nemzetközi tudós, holokauszt- és antiszemitizmus-kutató táltal közzétett dokumentum célja, hogy alternatívát nyújtson a Nemzetközi Holokauszt Emlékezési Szövetség (IHRA) által világszerte elfogadott antiszemitizmus-meghatározáshoz.
A kulcskérdés Izrael bírálata: az IHRA szerint a zsidó állam kritikája önmagában még nem antiszemitizmus, de nagyon is az, ha „Izrael Államot, mint zsidó közösséget támadják.” Az IHRA ezért antiszemitizmusnak tartja Izrael lerasszistázását, „apartheid államként” történő bemutatását. Palesztinbarát aktivisták és Izrael-ellenes csoportok viszont elvetik, hogy antiszemitizmusnak minősüljön az általuk illegitimnek tekintett Izrael bírálata, a zsidók önrendelkezési jogának tagadása, a cionizmusellenességük.
Barnett emlékeztet: a Jeruzsálem Nyilatkozat azzal vádolja az IHRA-t, hogy elmossa a különbséget „az antiszemita beszéd és az Izraellel és a cionizmussal szembeni legitim kritika között.” Ezért szerintük az IHRA definíciója „delegitimizálja a palesztinok és mások, köztük azon zsidók hangját, akik élesen kritizálják Izraelt és a cionizmust.”
A JDA politikai programot hirdet, amikor kijelenti, hogy támogatja „a palesztinok igazságosság iránti igényét és politikai, nemzeti, polgári és emberi jogaik teljes körű biztosítását, ahogyan azt a nemzetközi jog rögzíti.” Ugyanakkor támogatja az olyan megállapodásokat, amelyek úgymond „teljes egyenlőséget biztosítanak minden lakosnak a folyó és a tenger között”. Ez azonban eufemizmus, a PFSZ nyelvezete, és azt jelenti, hogy Izraelt megszüntetnék, és létrehoznának egy egységes palesztin államot, ahol a zsidók kisebbségében élnének, egy muszlim többség által megtűrt státusban – írja a BESA Center elemzője.
A szerző kulcsproblémának tartja, hogy a JDA nem tartja antiszemitizmusnak a „cionizmus mint nacionalizmus” bírálatát, hiszen kizárólag a zsidó nemzeti önrendelkezést ítéli el, a többit nem, ami színtiszta rasszizmus. Álságosnak tartja a kutató azt is, hogy a JDA nem tartaná antiszemitának Izrael „telepes államként” vagy „apartheid államként” való bemutatását, pedig az. Hiszen a zsidók nem „gyarmatosító telepesek”, hanem Izrael földjének őslakói, és a zsidó állam semmilyen faji megkülönböztetést nem alkalmaz. Ugyanígy a JDA ártalmatlanítja az antiszemita BDS mozgalmat azzal, hogy az csak egy erőszakmentes bojkottfelhívás – holott ilyet kizárólag egyetlen ország, Izrael ellen szerveztek világszerte: „a dokumentum célja egyértelműen az Izrael elleni anticionista bojkottmozgalom legitimálása.” Ironikus módon a palesztinok még a JDA-t is élesen bírálták, amiért nem megy elég messzire, így pl. deklarálta, hogy elfogadja a zsidó állam létét.