A Tett és Védelem Liga Litvániában is tárgyal az oktatási programjának bevezetéséről

A Tananyaggal és tankönyvekkel az antiszemitizmus ellen elnevezésű projektről tárgyalt az Európai Zsidó Szövetség (EJA), a Tett és Védelem Liga (Action and Protection League – APL) valamint a litvániai náci és szovjet megszállási rendszereket értékelő nemzetközi bizottság Vilniusban, amelyet egykor észak Jeruzsálemének is neveztek. A 2020. január 16-án tartott megbeszélésen Szalai Kálmán képviselte az APL-t, az EJA részéről Mikhail Vorobeichik-Meller külügyi tanácsadó volt jelen, míg a nemzetközi bizottság képviseletében Ingrida Vilkienė igazgatóhelyettes találkozott Jolanta Urbanovičcsal, a Litván Köztársaság oktatási, tudományos és sportminisztériumának helyettes vezetőjével és munkatársaival.

.                                                                                       Jolanta Urbanovič, a Litván Köztársaság oktatási, tudományos és sportminisztériumának helyettes vezetője

A tárgyaláson szó esett a formálódó oktatási projekt európai dimenziójáról, a más európai országokban történő fogadtatásáról és annak fokozatos magyarországi megvalósításáról, eredményeiről, a nemzeti tantervre gyakorolt hatásairól. Ezt követően a litván oktatási rendszerről ejtettek szót, különös tekintettel a tanterv részét képező zsidó tanulmányokra, valamint azokra a kapcsolódó témákra is kitértek, amelyek kapcsán jelentős előrelépést ért el a nemzetközi bizottság. Számos pedagógusi szemináriumra, szimpóziumra és rendezvényre került sor az utóbbi években, amelyek a második világháború előtti litvániai zsidóságot mutatták be, kiemelve a zsidó közösség hozzájárulását a litván társadalomhoz, e mellett pedig a holokauszt története és emlékezete is szerves részét képezte a tájékoztató kampánynak.

Konszenzus született a tekintetben, hogy a holokauszt emlékezete mellett jóval nagyobb hangsúlyt kell fektetni arra az egymás mellett élésre, együttműködésre és hosszú távú barátságra, amely a Litvániában élő zsidókat és honfitársaikat jellemezte a második világégés előtti évszázadokban, valamint a háború utáni időszakban és napjainkban.

Ezeket szem előtt tartva és figyelembe véve az oktatási minisztériumnak a tanterv megújítására vonatkozó terveit, – nemcsak a történelem, hanem egyéb tantárgyak esetében is, mint például a társadalomtudományok, idegen nyelvek stb. – a felek megállapodtak abban, hogy olyan javaslatokat készítenek elő, amelyek kiterjednek a fentiekben említett témák különféle aspektusaira. A kész javaslatokat egy a jövőben felállítandó szakértői csapat vitatja meg és értékeli, ennek összetételéről hamarosan döntés születik. A találkozón résztvevő valamennyi fél érdeklődését és hajlandóságát fejezte ki a további párbeszéd és a szoros együttműködés irányába.