Antiszemita zaklatások érik az amerikai újságírókat
Az amerikai elnökválasztási kampány kezdete óta erősen emelkedett az antiszemita megnyilvánulások száma a közösségi médiában, különösen az újságírókat ért antiszemita zaklatások jellemzőek – mutatott rá a héten megjelent tanulmányában az Anti-Defamation League (ADL) amerikai jogvédő szervezet. Az ADL arra is rámutatott, hogy a zaklatások nagy részéért egy szűk kisebbség, körülbelül 1600 felhasználó felelős.
Az ADL idén júniusban indította el a kutatását, miután a közösségi médiában több amerikai újságírót is értek antiszemita inzultusok. A most publikált jelentés az első, ami makroszinten foglalkozik az antiszemita közbeszéddel a közösségi médiában: az ADL kutatói (köztük újságírók, valamint a két legnagyobb amerikai újságíró-akadémia vezetői) mintegy 2,6 millió, tavaly augusztus és idén július között keletkezett bejegyzést vizsgáltak meg a Twitteren. Ezek a bejegyzések összesen körülbelül 10 milliárdos elérést produkáltak (vagyis egy tweet átlagosan 3800 emberhez jut el), ezzel az ADL szerint hozzájárulhatnak az antiszemitzmus elfogadottságához.
A kutatás szerint az antiszemita bejegyzések száma jelentősen emelkedett 2016 januárja után, azaz az amerikai elnökválasztási kampány kezdetén. Különösen igaz ez az újságíróknak címzett bejegyzésekre: mintegy 50 ezer amerikai újságíró használja a Twittert, akiknek összesen 19 253 antiszemita nyelvezetet tartalmazó nyilvános üzenetet címeztek a vizsgált időszakban.
Kiderült az is, hogy ezeknek az üzeneteknek a többségét egy jól körülhatárolható, rendkívül aktív közösség küldi: az üzenetek több mint kétharmada (68 százaléka) ugyanarról az 1600 Twitter-fiókról érkezett. Ez az összes Twitter-fióknak egy alig mérhető töredéke: az oldalon 313 millió felhasználó regisztrált.
Az említett 1600 zaklató jó része konzervatív elveket vall, sokan pedig az ún. alt-righthoz tartoznak – ez egy lazán szerveződő, központi szervezettel vagy ideológiával nem rendelkező radikális szubkultúra (vagy irányzatok összessége), ahol viszont erős az ún. fehér nacionalista eszmék befolyása. Az ADL úgy jutott erre a megállapításra, hogy megvizsgálták az említett 1600 fiók közül a hangadók önéletrajzát: ezekben a leggyakrabban szereplő szavak között megtalálható a „fehér”, „nacionalista”, „konzervatív” kifejezések is.
A kutatás során nem vizsgálták, hogy hány üzenet utal az elnökválasztási kampányra, azaz a zaklatások egy részét nem közvetlenül a kampány motiválta. Azonban az, hogy az antiszemita twitterezők között felülreprezentáltak az alt-right támogatói, valamint az, hogy a kampány kezdete óta megugrott az ilyen bejegyzések száma, arra utal, hogy lehet összefüggés az alt-right, illetve az antiszemita tweetek között.
A tweetek eloszlásából kiderül az is, hogy az újságírókat ért antiszemita támadások többé-kevésbé koordináltan, hullámokban zajlottak. Az üzenetek nagy részét, 82 százalékát viszonylag kis számú, körülbelül 800 újságíró kapta a vizsgált 12 hónap során. Kiderült az is, hogy 10 legtöbbet támadott újságíró kivétel nélkül zsidó: köztük volt a konzervítív publicista Ben Shapiro, a Tablet szerzője, Yair Rosenberg, az Atlanticra író Jeffrey Goldberg, Jonathan Weisman a New York Times-tól, Sally Kohn és Jake Tapper a CNN-től.
Az ADL szerint a zaklatások jelentős részét egy-egy hangadó bátorítására követik el, akik saját felületeiken hívják fel a figyelmet a „célpontokra”. Ilyen például két neonáci blog, az Andrew Anglin által alapított Daily Stormer és a Lee Rogers-féle Infostormer (a Stormer néve az NSDAP egykori pártlapjának, a Der Stürmernek a tükörfordítása; a Daily Stormer, legalábbis saját főcíme szerint az alt-right elsőszámú weboldala). Bár mindkét blog Twitter-fiókját letiltották, az oldalak szerzői saját felületeiken többször is arra hívták fel az olvasóikat, hogy küldjenek antiszemita üzeneteket és mémeket zsidó újságíróknak.
Az antiszemita üzeneteket küldő fiókok jelentős részét, 21 százalékát a Twitter a felhasználási szabályzat megsértése miatt letiltotta a vizsgált időszakban. A kutatás eredményeit, valamint a felhasználói feltételeket sértő más fiókok listáját az ADL megosztotta a Twitter moderátoraival. A szervezet a jövőben tovább monitorozza a Twitter oldalait, és arra biztatja a célponttá váló újságírókat, hogy (az exposehate hashtag segítségével) jelentsék a gyűlölködő bejegyzéseket.
New York-i tudósítónktól