Rekordgyorsasággal terjed az antiszemitizmus az Instagramon

A kínálat nagyobb, mint a kereslet, de sokszor ott is felbukkannak antiszemita hashtagek, ahol az ember nem is várná.

Egy, a zsidó közösség biztonságával és védelmével foglalkozó brit szervezet új jelentése megállapította, hogy az antiszemita tartalom virágzik, és könnyen elérhető az Instagramon, különösen hashtagek formájában – írja az Arutz Sheva.

A Community Security Trust (CST) által közzétett jelentés szerint a felhasználók tapasztalata az, hogy akkor is antiszemita tartalmakra bukkannak, ha nem feltétlenül azt keresik, tehát „szándékaik és választott keresőszavaik” ellenére. Ez azt jelenti, hogy az antiszemita tartalmak esetében nagyobb a kínálat, mint a kereslet.

A jelentés szerint az antiszemitizmussal kapcsolatos hashtageket és a zsidókkal szemben gyűlöletkeltő posztokra mutató linkeket több tízezer alkalommal tekintették meg a vizsgált hét hét alatt. Az antiszemita tartalmakat ráadásul sokszor olyan hashtagek mellett találták meg, amelyek a témához nem is kapcsolódó posztok mellett szerepeltek.

Ugyancsak fontos megállapítása a CST jelentésének, hogy szignifikáns a 

kapcsolat az antiszemita és az Izrael-ellenes tartalmak között az Instagramon. A jelentés mindezért felszólította az Instagramot, hogy „azonosítsa, ha az Izrael-ellenes vagy anticionista nyelvezetet antiszemitizmussal társítják, vagy antiszemita érzelmek kifejezésére használják”.

Az Instagramot tulajdonló Facebook egyik szóvivője a Jewish Chronicle-nek elmondta, hogy a jelentésben említett hashtagek többségét utólag blokkolták, mert „megsértették a szabályainkat”. Márpedig ha hashtagek blokkolva vannak a platformon, akkor nem jelennek meg az ezek alapján keresett találatok.

A TEV is többször felhívta a figyelmet arra, hogy a közösségi média ideális terepe az antiszemita tartalmak közvetítésére, akár a pandémia, akár az izrael-palesztin konfliktus ürügyén. A platformok szabályzatai általában tiltják ugyan gyűlöletkeltő tartalmak feltöltését, de az üzemeltetők sokszor nagyon lazán kezelik az előírások betartatását.

A legnagyobb platformnak számító Facebook tulajdonosa többször fogadkozott, hogy komolyan veszi a zsidó szervezetek panaszait és nem tűri meg a holokauszttagadó tartalmakat, mégis csak idén júliusban határozták el magukat a döntő lépésre. A cég úgy döntött, hogy azokat, akik 12 nyelv valamelyikén rákeresnek a Facebookon a holokauszttagadással összefüggő témákra, átirányítják a Zsidó Világkongresszus (WJC) és az UNESCO (az ENSZ Oktatási, Tudományos és Kulturális Szervezete) által létrehozott „Facts about Holocaust” (Tények a holokausztról) oktató oldalára, ahol válaszokat kaphatnak a felmerülő kérdésekre.

A probléma ezzel együtt továbbra is akut, hiszen nem csupán a holokauszttagadás a probléma itt. A BBC által néhány hete ismertetett szakértői jelentés szerint a nagy közösségi médiaplatformok az antiszemita posztok több mint 80 százalékát nem távolítják el.

A Center for Countering Digital Hatred (CCDH) több mint 700 zsidóellenes gyűlöletet keltő posztot jelentett, ezeket együttesen 7,3 milliószor tekintettek meg. A kutatás a Facebookra, az Instagramra, a TikTokra, a Twitterre és a YouTube-ra terjedt ki. A CCDH szerint a Facebook teljesített a legrosszabbul, a posztok 89 százalékára nem reagált.